Total Pageviews

Saturday, 29 November 2014

HERBA dari TESCO

Kali ni nak bereksperimen dengan keratan herba dari Tesco pula. Ada rosemary,sage, sweet basil dan oregano. Murah je, RM0.99/paket. Tak salah rasanya nak mencuba. Mudah-mudahan ada rezki, insya-Allah.

Dipek segar dari Cameron Highland

Selepas beberapa jam diletak dalam bekas berair, nampaknya semua herba ni kembali segah

Friday, 28 November 2014

PUDINA (MINT)


Murah sangat dijual pudina ni, RM1 je semua (dijual seikat). Tak fikir panjang terus beli je. Cuma tak pasti spesies mane pudina ni. Balik rumah terus je letak dalam gelas berisi air dan dijadikan eksperimen. Atas kiri yang nampak tiada akar, nanti nak tengok la lama mana tmepoh untuk tumbuh akar. Yang atas kanan pula ada akar manakala yang bawah tu ada akar dan dicelup dengan rooting powder. Tak lupa juga ada yang diminum, mint tea, memang sedap dan harum. 

Dracaena Marginata


Asalnya berkenan tengok Mama beli di RTC jadi hari ni aku bersama Mama pergi la mencari satu lagi. Sesuai nampak letak di rumah kuarters nanti. Letak dalam rumah pun boleh sebab tahan lasak & tak perlu jagaan rapi. Harganya RM25, pasu reject tu harganya RM5 je. Kira berbaloi sangat la.


BONSAI FICUS


Sewaktu singgah bersama Mama di Grace Garden, terbeli pulak bonsai jenis ficus ni. Tidak diketahui nama sebenarnya apa. RM15, rasanya murah dan comel. Kawan dari fb pula cakap spesies ni mudah dijaga & tahan lasak. Sesuai sangat la dibeli.

Thursday, 27 November 2014

BERCUCUK TANAM DI MUSIM CUTI

Alhamdulillah, musim cuti sekolah muncul lagi. Cuti yang agak panjang di akhir tahun, aku mencuri sedikit masa untuk bercucuk tanam & bereksperimen.

Di bekas semaian ada tomato, ulam raja, genovese basil, cockscomb (balung ayam).
Sawi, kailan, kangkung, celery baru disemai.


G Mydin Mall terjumpa ni, balik boleh cuba.


Testing rooting powder pada keratan pokok ros bg percepatkan ptumbuhan akar..

Genovese Basil (Selasih jenis Genovese) yg berusia 1 bulan..