Total Pageviews

Wednesday, 3 December 2014

HARI INI UNTUK THYME & WATERCRESS

Pokok thyme yang comel-comel (baru transplant)


Hari ni ketika menerjah ke Tesco, aku dapati Thyme telah ada di pasaran. Tanpa fikir panjang aku sambar je sepaket. Memang nak buat eksperimen baru pula hari ni. Baunya seakan-akan bau maruku, memang selama ni tak pernah aku hidu bau thyme. Balik ke rumah, bermulalah sesi transplanting.

      Berbekalkan ilmu baru yang aku cungkil dair bekas anak muridku Ainur (yang ambil kursus perladangan) aku ubah campuran tanah. Kali ni nisbah pasir kasar dah bertambah berbanding tanah organik jadi tak perlu lagi guna tanah merah. Kata Ainur tanah merah bersifat asid jadi kalau nak neutralkan / alkali perlu campur kapur tanah. Kali ni aku perlu menunggu tempoh, nak tengok berjaya ke hidup si thyme ni. Melalui pembacaan khabarnya thyme mudah hidup.

Sambungan (seminggu selepas) : Alhamdulillah, thyme menunjukkan perkembagan positif. Lihat saja pada gambar di bawah. 

Thyme bersama ros

Thyme dan cili

Thyme dan thyme


Thyme kering
Haa gambar ni pula thyme kering, untuk masakan. Aku beli sebab tengok comel je botolnya. Tak mahal, RM3.99 je. Yang penting boleh tahan lama & berguna.

Okay, cerita seterusnya watercress atau dalam BM nya "selada air". Sebungkus yang banyak tu RM2.99 je. Sesuai buat ulam @ tumis. Aku aku ambil la sebahagian untuk ditanam. Yang ni lagi mudah, maklumlah tumbuhan herba ni bersifat akuatik. Jadi boleh la tanam dalam bekas berisi air je. Mama pula hadiah pasu leper tanah liat, sesuai sangat la untuk tanam pokok ni.



No comments:

Post a Comment